Kees Ketelaars gebruikt het liefst materialen uit de natuur zelf

In Griekenland staat een oude tempel waar in een ver verleden een vrouw aanwezig was die iedereen vertelde over het doel in zijn/haar leven. In het dorpje Delphi kreeg ze de bijnaam het ‘Orakel van Delphi’. Op de dag van vandaag is er ter plaatse enkel de ruïne die herinnert aan dat Orakel, maar het begrip overleefde de tempel en de tijd en duikt af en toe weer op in onze samenleving.

Voor de Moergestelse kunstenaar Kees Ketelaars was het Orakel van Delphi de inspiratie voor zijn creatie voor LandArtBrabant, waar hij op dit moment aan deelneemt. Als één van de twintig kunstenaars kreeg hij de ruimte om het publiek te verrassen en hij grijpt die nu met beide handen aan.

“Met verbinding als thema besloot ik mijn eigen tempel te bouwen, maar dan wel in redelijke proporties en met materialen die uit de natuur zelf komen. Dat bio-based werken spreekt me altijd al aan,” zegt hij.

Zijn creatie heeft staanders die gemaakt zijn van geperste vezels, afgewerkt met gebogen bamboe als een dak daarboven. Maar de echte afwerking is daar weer bovenop, waar een rode Ibis uitkijkt over de omgeving. “De Ibis geeft ook een verbinding aan, want als de opwarming van de aarde doorgaat kunnen er over enkele jaren steeds meer exotische vogels naar ons komen voor het klimaat. In dat geval kan daar ook zomaar een Ibis tussen zitten.”

Hij wil ook graag de verbinding tussen vroeger en nu verbeelden, zo legt hij uit. “In de oudheid gebruikte men zware stenen om een gebouw te maken, in de tegenwoordige tijd kunnen het materialen die uit de groene natuur komen, zoals geperst vezels. Een andere verbinding is de binding tussen de staanders en het dak van mijn creatie, daarom heb ik extra aandacht besteed aan het verband tussen de staanders en het dak.”

Kees nam eerder al aan meerdere LandArt exposities deel, van Friesland tot aan Limburg. Omdat hij in de omgeving van Hilvarenbeek geen onbekende is, voelt de deelname aan de editie in Wintelre als een thuiswedstrijd.

Tekst en foto: Harrie Wenting